AVIZUL DE LIBERĂ PRACTICĂ 2026
By oammrbac / October 15, 2025 / No Comments / Documente utile, Știri / Noutăți
Conform prevederilor legale, AVIZUL ANUAL de liberă practică se eliberează numai pe bază de cerere scrisă, fie la data începerii exercitării profesiei cu documente legale, sau, întotdeauna, în ultimul trimestru al anului în curs pentru anul următor, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist/ asistent medical/ moaşă.
Pentru exercitarea profesiei de asistent medical generalist/ asistent medical/ moaşă, ÎN REGIM SALARIAL se va elibera un AVIZ de liberă practică separat, iar pentru exercitarea profesiei de asistent medical generalist/ asistent medical/ moaşă, ÎN REGIM INDEPENDENT se va elibera un alt AVIZ pentru PFI sau CIPI ( Cabinet individual de practică independentă).
Membrii OAMGMAMR care, la data solicitării eliberării AVIZULUI 2026, NU îndeplinesc condițiile necesare acordării avizului, precum și membrii care vor depune CEREREA ȘI DOSARUL COMPLET PENTRU AVIZARE DUPĂ data de 1 IANUARIE 2026, VOR PRIMI AVIZUL PENTRU 2026 începând de la data depunerii și înregistrării cererii și a dosarului COMPLET cu actele necesare și/sau de la data realizării creditelor EPC restante – dacă se vor realiza creditele restante aferente anului 2025 abia în 2026 !
DOSARUL PENTRU ELIBERAREA AVIZULUI DE LIBERĂ PRACTICĂ 2026 VA CONȚINE URMĂTOARELE ACTE :
1. Cerere solicitare aviz pentru anul 2026 –
2. Polița de ASIGURAREA PRIVIND RĂSPUNDEREA CIVILĂ PROFESIONALĂ A PERSONALULUI MEDICAL – MALPRAXIS încheiată pentru perioada 01.01.2026 – 31.12.2026
HOTĂRÂREA nr. 37 din 9 decembrie 2024 privind stabilirea valorii minim asigurate pentru încheierea asigurării de răspundere civilă pentru greșeli în activitatea profesională pentru asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care exercită profesia în regim salarial, independent sau de voluntariat
EMITENT ORDINUL ASISTENȚILOR MEDICALI GENERALIȘTI, MOAȘELOR ȘI ASISTENȚILOR MEDICALI DIN ROMÂNIA
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 21 februarie 2025
Articolul 1
(1) Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care exercită profesia de asistent medical generalist, de moașă și de asistent medical în regim salarial sau de voluntariat vor încheia asigurări de răspundere civilă în domeniul medical la o valoare minimă a riscului asigurat, după cum urmează:
a) asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care exercită profesia în unități sanitare cu paturi (secții/ compartimente de spitalizare continuă, de spitalizare de zi, servicii, laboratoare, ambulatorii integrate, ambulatorii de specialitate, structuri de primire a urgențelor din structura spitalelor), unități specializate de urgență și servicii transport sanitar publice sau private, centre si unități de transfuzii sanguine, DGASPC, cămine îngrijiri bătrâni, echivalentul în lei al sumei de 10.000 euro;
b) asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care exercită profesia în unități de medicină primară, cabinete de medicină școlară, asistență comunitară, unități medicale ambulatorii de specialitate care funcționează independent, cabinete medicale individuale, cabinete și unități medicale mobile, alte unități de asistență medico-socială, echivalentul în lei al sumei de 4.000 euro;
c) asistenții de farmacie, indiferent de locul de muncă din farmacii – echivalentul în lei al sumei de 2.000 euro;
d) asistenții medicali de igienă și sănătate publică și asistenții medicali care își desfășoară activitatea în direcțiile de sănătate publică, institutele/centrele naționale și/sau regionale de sănătate publică, institutele de medicină legală, echivalentul în lei al sumei de 2.000 euro.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică și membrilor asociați ai Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România.
Articolul 2
Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care exercită profesia în regim independent, în calitate de persoană fizică independentă sau de titulari de cabinete de practică independentă, vor încheia asigurări de răspundere civilă profesională la o valoare minimă a riscului asigurat, echivalentul în lei al sumei de 20.000 euro.
Articolul 3
Asigurările de răspundere civilă pentru greșeli în activitatea profesională se vor încheia numai cu societăți de asigurări autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară – Sectorul Asigurări.
Articolul 4
Valorile asigurărilor prevăzute la art. 1 și 2 sunt valori minime obligatorii, asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali având libertatea ca, în funcție de specificul locului de muncă și activităților efectiv desfășurate, să încheie contracte de asigurare pentru răspundere civilă profesională la valori mai mari.
3. Extras din REGES ONLINE (Raport per salariat REVISAL datat și certificat pentru conformitate,) eliberat de către angajator în luna în care se depune cererea pentru emiterea avizului 2026
Fac excepție și NU aduc REGES ONLINE membrii OAMGMAMR din unitățile sanitare mari: din spitale, SAJ, DGASPC, unde Serviciul RUNOS va trimite tabelele nominale cu asistenții medicali / moașele care exercită efectiv profesia în 2025 / 2026 și în care vor preciza și numele și prenumele asistenților / moașelor care au contractul de muncă suspendat în 2025 -2026, motivele care au stat la baza suspendării și perioada suspendării.
4. DOVADA achitării cotizației de membru integral pentru anul 2025 și în avans cel puțin pentru 6 luni din anul 2026, în cazul membrilor cărora angajatorul NU le reține lunar cotizația din salariul de încadrare pe statul de plată și nu le virează lunar cotizația în contul OAMGMAMR Bacãu.
Cotizația de membru este în cuantum de 1% din valoarea salariului de bază, aferent funcției de bază declarate, indiferent de durata timpului de muncă (normă întreagă sau fracțiune de normă), dar nu poate fi mai puțin de 10 ron/lună.
COTIZAȚIA de membru se achită în contul OAMGMAMR BACAU
RO04UGBI0000212028680RON GARANTI BANK Bacău, beneficiar OAMGMAMR, CIF 15409586 RO21RNCB0026030886860001 BCR Bacău, beneficiar OAMGMAMR, CIF 15409586
Asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali care exercită profesia în regim independent au obligaţia de a plăti o cotizaţie de membru în cuantum de 1% din valoarea veniturilor nete realizate conform declaraţiei de venituri depuse la Administraţia Finanţelor Publice.
Plata cotizaţiei este în cuantum de 10 lei/lună, urmând ca regularizarea până la nivelul prevăzut anterior să se facă după depunerea declaraţiei anuale de venituri la Administraţia Finanţelor Publice (în conformitate cu Hotărârea Consiliului Național al OAMGMAMR nr. 31/2017).
5. Copie Carte de identitate pentru actualizarea datelor în Registrul Unic – numai în cazul în care a fost PRESCHIMBATĂ CARTEA DE IDENTITATE ÎN CURSUL ANULUI 2025!
6. Schimbarea numelui prin căsătorie, sau divorț, va fi documentată prin aducerea la sediu (sau transmiterea on-line scanate PDF) a copiilor simple după CERTIFICATUL DE CĂSĂTORIE sau după DECIZIA DE DIVORȚ;
7. Documente privind locul/(rile) de muncă: Copie după CIM/ Decizie Încetare CIM sau Act Adiţional prelungire CIM – numai în cazul în care de la obținerea ultimului aviz 2025 s-au produs modificări ale locurilor de muncă, suspendare pentru CIC, etc.
8. Pentru membrii care au absolvit o nouă specializare / formă de studii în specialitate PL sau au absolvit studii superioare, sau o nouă specializare se vor depune: copia legalizată după diploma de studii + anexe (supliment la diploma și foaie matricola);
9. Certificatul Medical tip A5 – examen fizic și examen psihiatric privind atestarea stării de sănătate fizică și psihică – NUMAI pentru asistenții medicali pensionari care continuă să exercite profesia după vârsta de pensionare, și în anul 2026!
Certificatul medical A5: Acest certificat trebuie eliberat de un ambulatoriu de specialitate, cu aviz de la medicină internă și psihiatrie.
Este obligatoriu pentru pensionari și pentru asistenții medicali care practică profesia după 65 de ani.
(2) Pentru asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali PENSIONARI – aceștia vor depune certificatul de sănătate fizică și psihică A5 în original și în termen de valabilitate și cotizația în cuantumul stabilit prin hotărârea Consiliului național al OAMGMAMR
10. ESTE OBLIGATORIU ca membrii care solicită AVIZUL să fii realizat numărului minim de 30 credite de EPC pentru anul 2025 – (educaţie profesională continuă), dar această condiție este impusă doar membrilor OAMGMAMR care au exercitat profesia MINIM 6 LUNI în anul 2025!
Numărul anual de credite necesar obţinerii avizului de liberă practică este de 30 de credite.
Asistenţii medicali şi moaşele care promovează examenul de grad principal NU obțin credite EMC (în conformitate cu Hotărârea nr. 41/06.12.20218).
Pentru obţinerea avizului anual de exercitare a profesiei, asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali vor face obligatoriu dovada acumulării a minimum 50% din totalul creditelor EMC realizat din participarea la cursuri sau cursuri online. Fac excepţie de la această prevedere cei care au obţinut necesarul anual de credite în baza obţinerii diplomei de masterat, doctorat, a certificatului de specializări, competenţe şi autorii de cărţi/capitole de cărţi ((în conformitate cu art. 23 din Hotărârea nr. 41/06.12.20218).
11. VOR DEPUNE ȘI CERTIFICATUL DE MEMBRU ÎN ORIGINAL pentru preschimbare, membrii care au schimbat numele de familie, care au absolvit o nouă formă de studii sau o nouă specializare prin Reconversie profesională sau care au promovat Examenul de grad principal în anul 2025 !
Eliberarea AVIZULUI anual pentru autorizarea exercitării profesiei pentru anul 2026 se va face în termen de minim 30 ZILE LUCRĂTOARE de la data primirii dosarului COMPLET cu toate actele și îndeplinirea tuturor condițiilor de eliberare, inclusiv condiția realizării celor 30 de CREDITE EPC, conform legislației în vigoare.
Avizul se va elibera / transmite direct titularului sau persoanei împuternicite prin procură, sau se va trimite pe e-mail-ul titularului de drept / sau a reprezentantului (desemnat de angajator în cazul unităților sanitare mari) – conform acordului semnat pentru procesarea și transmiterea datelor cu caracter personal.
Pentru Exercitarea profesiei în REGIM INDEPENDENT PFI și Eliberarea AVIZULUI PFI :
Pentru a primi AVIZUL PFI 2026, asistenții medicali / moașele care exercită profesia independent în baza unui contract de prestări servicii medicale, încheiat legal cu o unitate sanitară autorizată (sistem privat), vor atașa cererii și contractul de prestări servicii valabil pentru anul 2026 / sau actul adițional de prelungire a contractului pentru anul 2026.
Restul documentelor necesare sunt cele prezentante mai sus, la care se va adăuga si Certificatul de înregistrare ANAF, dacă acesta a fost obținut în anul 2025 și dacă este la primul aviz PFI.
Pentru a exercita profesia independent PFI – Polița de asigurare de răspundere civilă pentru greşeli în activitatea profesională (asigurare de malpraxis) se încheie obligatoriu INDIVIDUAL pentru perioada 01.01.2026 – 31.12.2026 pentru suma de minim 20.000 EURO.
Asistenții medicali și moașele, care NU au depus cererea pentru eliberarea PARAFEI PROFESIONALE în cursul anului 2025 și care NU au obținut încă Adeverința pentru parafa profesională, vor depune împreună cu dosarul pentru eliberarea AVIZULUI anual 2026 și cererea pentru obținerea Adeverinței pentru PARAFĂ!
Eliberarea CERTIFICATULUI DE MEMBRU sau/ și a AVIZULUI anual pentru autorizarea exercitării profesiei pentru anul 2026 se va face în termen de 30 ZILE LUCRĂTOARE de la data primirii dosarului COMPLET cu toate actele necesare și numai dacă sunt îndeplinite toate condițiile de eliberare, inclusiv dacă sunt realizate CREDITELE EMC pentru anul 2025, conform legislației în vigoare.
Membrii OAMGMAMR care, la data depunerii cererii pentru Aviz, NU îndeplinesc condițiile necesare acordării avizului, precum și membrii care depun CEREREA ȘI DOSARUL COMPLET PENTRU AVIZARE DUPĂ 1 IANUARIE 2026, VOR PRIMI AVIZUL PENTRU 2026, începând de la data depunerii și înregistrării cererii și a dosarului COMPLET cu actele necesare și/sau de la data realizării creditelor EPC restante – dacă se vor realiza creditele restante aferente anului 2025 abia în anul 2026 !